Mindfullness – sådan kommer du i gang

Mindfullness – sådan kommer du i gang

Annoncørbetalt indhold

Mindfulness er en form for meditation, der kan praktiseres hvor som helst og når som helst. Det eneste, du behøver, er et roligt sted at sidde eller ligge ned og noget at fokusere på – dit åndedræt, et mantra eller et bestemt billede.

Sådan gør du

Der er mange måder at komme i gang med mindfulness på. Her er et par stykker:

  • Vælg et behageligt sted at sidde eller ligge ned, og sørg for, at du ikke bliver afbrudt i mindst 10 minutter.
  • Brug en puslemåtte. Luk øjnene, og fokuser på dit åndedræt. Træk vejret langsomt og dybt ind og ud. Hvis dine tanker vandrer rundt, så bring dem forsigtigt tilbage til dit åndedræt.
  • Start med blot 5 minutters mindfulness-praksis om dagen, og øg gradvist den tid, som du føler dig tryg ved.
  • Gør mindfulness til en del af din daglige rutine – øv dig f.eks. i mindfulness, mens du børster tænder eller går en tur.
  • Download en mindfulness-app som Headspace eller Calm for at hjælpe dig i gang.

Gode mindfullness aktiviteter

  • Puslespil: puslespil er en fantastisk måde at slippe tankerne på og fokusere på det nuværende øjeblik.
  • Yoga: Ligesom puslespil kræver yoga, at du fokuserer på din krop og dit åndedræt, og det kan være meget beroligende.
  • Håndarbejde: Med en bænksliber og en høvlebænk, som den du havde i sløjd i folkeskolen, kan du virkelig slippe tankerne med noget godt håndarbejde.
  • Læsning: Læsning kan være en god måde at slappe af på og fortabe sig i en anden verden. Sørg for at vælge noget, du nyder!
  • Lyt til musik: At lytte til rolig, afslappende musik kan hjælpe dig med at føle dig mere centreret og fredfyldt.

Mindfulness handler om at være til stede i øjeblikket og være opmærksom på dine tanker, følelser og fornemmelser uden at dømme dem. Det kan hjælpe dig med at blive mere bevidst om dine usunde tankemønstre og adfærd og lære at håndtere dem på en sund måde.

Mindfullness statistikker

Ifølge en undersøgelse fra 2017 foretaget af American Psychological Association sagde 51 procent af amerikanerne, at de var mere interesserede i at prøve mindfulness for at reducere stress, end de var året før. Det fortæller meget om den generelle mentale tilstand hos verdenens største supermagt.

En undersøgelse fra 2018 viste, at mindfulness-meditation kan hjælpe med at lindre angst og depression og skabe større indre ro.

Forskning har vist, at mindfulness kan hjælpe med alt fra kroniske smerter til kræft.

Skriv et svar

Copyright © 2020, Jbwu.dk - Alle rettigheder forbeholdes.